Friday, January 2, 2015

Untung ke kurus?

Macam mana rasanya jadi kurus? Kurus tahap kritikal sampai kena tiup angin pun boleh terbang. Wuhuhuuu.

Aku ni berat badan bawah 40 kg. Tinggi 157 cm. Tadi pegi taska nak apply kerja. Jadi babysitter pun bolehlah. Cikgu tu kata dia ingat aku budak darjah 6 nak daftar transit. Sedih. Isk isk.

Ni aku. Tengah berhempas pulas nak gemuk. Huhu.
Google Image

Sebenarnya bahaya jadi kurus ni. Yelah bila berat tak naik-naik habis semua benda pun dia tibai. Kentang goreng burger megi ayam masak lemak cili padi daging masak merah semua lah. Selamba je makan tanpa fikir pros and cons dia. Ish ish ish..

Aku ada baca. Orang kurus tak semestinya dia tak banyak lemak. Habis, semua lemak & kolesterol dalam badan dia menyorok kat mana? Tu diaaa dalam salur darah lah, mane lagi. Orang normal lemak dia duduk bawah kulit. Boleh jadi comforter ape. Kan?

Pastu salur darah pun makin sempit sebab kolesterol fatty acid glycerol semua berkumpul dalam tu. Dia tak kasi darah lalu. Mula la sakit dada lah. Kebas-kebas lah. Bahaya tu.

Pastu bila orang kurus macam aku ni nak diet (maksud aku jaga pemakanan), tak pasal-pasal kena marah dengan mak. Mak kata "Macam mana nak gemuk kalau makan tak banyak?!". Aku? Buat muka seposen je lah muahahaha. Takpelah, kalau ditakdirkan berat badan aku memang kekal macam ni sampai bila-bila pun nak buat cemane lagi kan. Redha je lah. Huhu. Dulu bukannya aku makan tak banyak. Nasi bertimbun. Makan tak kenyang-kenyang. Dah makan tak boleh stop. Tapi tak naik-naik jugak. Sudahnya aku fed up. Sekarang baruuu lah ada kesedaran sikit pasal kolesterol yang licik ni. Huh!

Kita makan biarlah ikut sunnah. Makan bila lapar, berhenti sebelum...? Kenyang... Pandai~ Dah tau tapi kita buat tak? Hmm.

p/s: Esok Maulidur Rasul! Sanah helwah ya Nabiy :)



2 comments:

Nana Liena said...

akak pula terlebih berat..hahaha..dlu elok ja berat sjak duduk rumah habis naik terus..! asalkan kita balancekan la tinggi n berat tu sama..

salam maulidur rasul..sambut kat mana tak? hehee

aishah said...

Salam maulidur rasul & salam perkenalan! InshaAllah sambut dekat selangor ni. Akak? :)









Light Brown Pointer